Blogg

merkevarebygging

9 tips til merkevarebygging for små/mellomstore bedrifter

av Raymond Furre

En vellykket virksomhet er en bedrift som klarer å skaffe seg kunder, og dette krever merkevarebygging og markedsføring i en eller annen form. Merkevarebygging er like viktig for små bedrifter som for store konsern.

Man strør ofte om seg med uttrykket ‘merkevarebygging’, men hva betyr det egentlig? I følge Design Council, handler det om hvilke assosiasjoner man gjør seg rundt et firma, produkt, tjeneste, individ eller organisasjon. Disse assosiasjonene kan være tilsiktet eller ikke; altså enten aktivt promotert gjennom markedsføring og bygging av bedriftens identitet eller utenfor virksomhetens kontroll, som f.eks. negativ omtale i pressen.

BlackEnterprise.com ønsket å utvikle en helgardert ‘oppskrift’ for en mindre bedrift eller nyoppstartet virksomhet, som vil drive merkebygging og legge en strategi for denne prosessen. De følgende tipsene og rådene kommer fra medlemmer i Young Entrepreneur Council (YEC), en forening for verdens unge og lovende gründere, der man bare får innpass om man har fått invitasjon til å bli medlem. YEC lanserte nylig BusinessCollective i samarbeid med Citi. BusinessCollective er en virtuell og gratis mentorvirksomhet, og har hjulpet millioner av gründere og entreprenører med å starte og utvikle sine bedrifter.

9 gode tips til vellykket merkevarebygging:

  1. Sørg for et godt førsteinntrykk
    I oppstarten kan det fort hende at man spinker og sparer på markedsføringselementene, nettopp fordi man er i oppstartsfasen. Faktisk er det lurt å gå for kvalitet fremfor kvantitet i denne prosessen, og gjøre færre men mer solide (og kostbare) saker. Mange bedrifter går også i fella ved å fokusere på taktikk fremfor strategi. Det er viktig at man forstår hva din bedrifts unike tilbud er, og deretter relatere all aktivitet til det som er kjernen i salgsstrategien. Sist, men ikke minst: sørg for at både planen og måten du utfører den på (strategi og taktikk) holder en høy standard. Det skader heller ikke å oppføre seg profesjonelt.
    -Suzanne Smith, Social Impact Architects
  1. Ta godt vare på kundene dine
    Den rimeligste måten å drive reklame for eget firma, er å fokusere på at kundene får en god opplevelse. Kunden har alltid rett, heter det, men ikke alle har innsett dette. God kundeservice genererer masse oppmerksomhet, fordi kundene dine ønsker å fortelle andre om hvor godt ivaretatt de ble hos deg, og slike ektefølte anbefalinger er gull verdt!
    -Vanessa Nornberg, Metal Mafia
  1. Bruk Facebook til re-marketing og interessebasert markedsføring
    Annonsering på Facebook gir små bedrifter muligheten til å nå et nytt publikum med de rette interessene uten å måtte grave for dypt i lommeboka, slik det ville vært tilfelle om man satset på Google AdWords. Facebook-kampanjer som er veloverveide og godt gjennomførte har som regel lavere kostnad per klikk (CPC) og høyere konvertering. Dersom måloppnåelsen knytter seg til merkevarebygging, kan Facebook være svært aktuelt som kanal. Man når ut til et stort antall mennesker, og kombinert med re-marketing, har du en oppskrift på suksess i form av umiddelbar synlighet.
    -Marcela DeVivo, National Debt Relief
  1. Se på merkevaren din som en magnet.
    Merkevaren er din mulighet til å kommunisere til målgruppen hvem du er, på en måte som er skreddersydd for at målgruppen skal forelske seg i deg og din merkevare. Ditt valg av farger, form og tekst kan gi enorme mengder informasjon til potensielle kunder, og er en mulighet som må tas vare på helt fra starten av. Slik får du maksimal effekt ut av pengene du bruker på markedsføring, samtidig som du vil lykkes raskere med det du gjør.
    -Christie Kerner, Launch MiE
  1. Hva er ditt mantra?
    Et mantra er en forlengelse av merkevaren din – et valgspråk – og formidler til både kunder og ansatte hva firmaet står for. Men’s Style Lab sitt mantra er ‘effortless style’, og er både vårt slagord og kjernen i verdigrunnlaget vårt. Hvis det vi produserer ikke harmonerer med valgspråket vårt og skaper ‘effortless style’, har vi mistet fokus på kundeopplevelsen (brand) og kastet bort tid og krefter. Skivebom, ganske enkelt.
    -Derian Baugh, Men’s Style Lab
  1. Vær konsekvent i merkevarebyggingen
    Skal du drive merkevarebygging på den ene eller andre måten – gjennom skrifttype, farger eller stil – må du være konsekvent. Finn din stil, og hold deg til den.
    -Michael Mogill, Crisp Video Group
  1. Øv inn en ‘elevator pitch’
    I oppstartsfasen er den beste måten å reklamere på gjennom jungeltelegrafen, og aller helst bør informasjonen komme fra deg. Sørg for at du har en ‘elevator pitch’ som passer klienten og anledningen, og at du fremfører den når sjansen byr seg, enten på messer, nettverkstreff eller andre sammenkomster.
  1. Vær deg selv
    Da vi startet for oss selv, valgte makkeren min og jeg å legge det som skulle vise seg å være vår største ressurs litt til side. Vi var begge helt oppslukt av musikk, omtrent som et par tenåringsjenter er besatt av Justin Bieber. Vi ville ikke fremstå som overivrige, umodne eller mindre profesjonelle, så vi tenkte det var best å tone dette litt ned – helt til vi forsto at det var nettopp dette som gjorde oss unike! Fra den dagen var det slutt på å holde maska i salgsmøtene, og det var også da det virkelig tok av for oss.
    -Cassie Petrey, Crowd Surf
  1. Sett kundens behov først
    God kundebehandling, service og imøtekommenhet sørger for at jungeltelegrafen går, på en positiv måte. Når kundene er begeistret sprer nyhetene seg, og det er slike ærlige attester fra fornøyde kunder som gir firmaet ditt mest og best oppmerksomhet.
    -Kevin Henrikson, Acompli

Bestill 1 time gratis rådgivning

Fyll ut skjemaet for å bestille 1 time gratis rådgivning om merkevarebygging eller noen av våre andre tjenester.

Please leave this field empty.

Raymond Furre er daglig leder i Webkonsepter.no og har over 10 års erfaring fra webutvikling, online markedsføring, webdesign og leadsgenerering på Internett. Han er i tillegg fotograf og filmeditor.
Bli en guru på Web og Markedsføring

Bli en guru på Web og Markedsføring

Meld deg på vårt nyhetsbrev - få tilsendt tips, innsikter og informasjon som vil gi deg kunnskap om hvordan du kan forbedre nettsiden din, markedsføringen og salgsoptimering via Internett.

Takk for din nyhetsbrev påmelding. Vi har nå sendt deg en epost som du må bekrefte. Dette for å være sikre på at det er du og ingen andre som har meldt deg på nyhetsbrevet. Sjekk spam/søppelpost mappen om du ikke har fått eposten i løpet av 4-5 minutter.

Raymond Furre9 tips til merkevarebygging for små/mellomstore bedrifter